ESS 28.6.2016

Keisarin uudet vaatteet 

Viilataanko kansalaista jälleen silmään tai ainekin yritetään jatkuvasti, hyvinvointikuntayhtymää kun väkisin runnotaan. Tämä yhtymä tulee siirtämään päätöksentekoa kauemmaksi kuntalaisesta, mikä tarkoituskin mutta myös lisää kuntalaisten maksuja ja heikentää kuntalaisten vaikuttamisen mahdollisuuksia niin Lahdessa kuin Päijät-Hämeessä. Kenen etua tämä hyvinvointikuntayhtymä ajaakaan?

Ei tavallisen kuntalaisen, vaan niiden jotka sitä runnovat. Sen enempää kokoomus, kuin SDP kuin vihreät tai muutkaan puolueet eivät ole sellaisia visionäärejä että tietäisivät mitä vuonna 2019 tapahtuu, toteutuuko Sote tai Maakuntamalli lainkaan, tässä mennään monin oletuksin ja pelotellaan kuntalaista asioilla mitä ei edes varmaksi tiedetä.  

Miten hillitään kustannuksia joihin ei voida edes vaikuttaa? Henkilöstö on se kustannus mihin voidaan vaikuttaa, kun sitä vähennetään, saadaan hillittyä kustannuksia, tosin kustannusvaikutus menetetään kun esimiesportaalle maksetaan niitä ansaittuja palkankorotuksia. Samoin kuin, se ettei tarjota palveluja enää vähentää kustannuksia, mikä tarkoittaa jälleen vähennyksiä henkilöstöön. Mikä tarkoittaa ostovoiman vähentymistä ja työttömyyden lisääntymistä, sen sijaan että niitä työpaikkoja tulee 110 000. Tänä vuonna on irtisanottu Suomessa 50 000 ja ollaan noin puolessa välissä vuotta, tätä vauhtia saldo on 100 000 vuoden 2016 loppuun mennessä. On Sipilän hallituksella ainakin töitä saada 110 000 työpaikkaa ja vielä lisää tulleet hankituksi.

Verotus tulee muuttumaan korkeammaksi maakuntamallin myötä. Ei ehkä heti mutta hetken päästä. Mikä taas tarkoittaa entistä vähempää ostovoimaa kansalaisilla? Suomessa on verotus progressiivista ja Valtio, kunta, kirkko ja Yle ottavat omansa. Mikäli siirrymme maakuntamalliin jota hallitus niin kovasti halajaa, tulee yksi veroporras lisää kuntalaiselle. Mikä vähentää toimeentuloa ja ostovoimaa entisestään. Kuntalaisen näkökulma on tosin tässä keskustelussa jäänyt jalkoihin.

Mitä jos kaikki tulevaisuuden kunnassamme vapaata kuten markkinat niin olisi kunnasta irtautumisen valinnanvapaus myös palveluvalikoimassamme? Saisi täysin päättää mihin kuntaan milloinkin kuuluu ja vielä eteenpäin kuin visioidaan, niin minkä Euroopan maan sotesta haluaa palvelua. Kun olemme yhtä suurta Eurooppaa voi valinnanvapauden ulottaa sinnekin, saadaan edullisimpia palveluita ostettua, se jos mikä palvelisi kuntalaista. Muualla Euroopassa, kun aika lailla edullisemmat terveyspalvelut eikä laatu sen huonompaa välttämättä kuin Suomessa.

Toki nytkin voi omakustanne hintaan ostaa muualta Euroopasta, ne kellä on rahaa. Kuten kohta vain ne kellä on rahaa saavat ylipäätään mitään palveluita, mitä niille käy joilla ei ole rahaa, onkin suuri kysymysmerkki, julkiset verovaroin toteutetut palvelut kun on ajettu alas.

Eihän tämä hallituksen sekasotku juuri kuntalaisten etua aja vaan palvelee ja palkitsee niitä jotka siitä päättävät. Ajan saatossa on tullut todetuksi, että asiat kun ovat hyvin vähempiosaisten kannalta ja palvelut toimivat, niin jollain lailla pakka sekoitetaan ja sotketaan kaikki, sen sijaan että parannettaisi.

Missä on oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus, tasapuolisuus, eriarvoistumisen poistaminen, syrjimisen välttäminen? No ei missään, eikä tule olemaan niin kauan kun sen annetaan jatkua. Suomessa kuten monessa muussakin Euroopan maassa on hallintomuotona edustuksellinen demokratia, ne ketkä valitsemme meitä edustamaan, pitäisi asioitamme ajaa. Näin ei vain jostain syystä ole, vaan asioista päättää tietynlainen valiojoukko joka vain omaa ideologiaansa ajaa, näin niin Valtion kuin kunnankin tasolla. Siihen voimme tosin kaikki halutessamme vaikuttaa.

 

Satu Lehtola, (sd)

varapääluottamusmies, JHL

tradenomiaikuisopiskelija