Ajatuksia

18. marras, 2019

Valtion pitäisi olla esimerkkinä hyvinvoinnin lisäämisessä, ei heikentämässä sitä. Postin palkanalennukset tulevat vaikuttamaan koko palkkarakenteeseen puhumattakaan toimeentulon heikentymisestä ja sen myötä lisääntyy toimeentulotukihakemukset jotka yhteiskunnan varoista maksetaan. Aivan hölmöläisten hommaa tämäkin. TES-neuvottelut ovat menossa, joten kaikki keinothan on sallittuja. Duunareille ei haluta maksaa, duunarin voi vaihtaa halutessaan toiseen, kun ei Ay-liike olisi siinä välissä sopimuksineen. 

Entistä vähemmän jäisi rahaa ostaa tai ylipäätään maksaa ne kuukausittaiset menot puhumattakaan hyvinvoinnin lisäämisestä.

9. marras, 2019

Mikä onkaan parempi tapa viettää lauantaiaamua, kun kokoustaa SDP Hämeen syyspiirikokouksessa Sysmässä! 

Implementointi eli jalkauttaminen eli täytäntöönpano eli teot ne ovat kuitenkin ne tärkeimmät seikat hteiskunnallisessa toiminnassa. Liiankin suuri painoarvo on puheilla, jotka eivät johda tekoihin. Samaa voi sanoa mediapelistä, missä vain mitataan ja pohditaan tietyllä otantajoukolla tehdyillä kyselyillä puolueen kannatusta tai hehkutetaan perussuomalaisten puheenjohtaa. Tällä kaiketi pyritään tasoittamaan tietä pääministeriyyteen.

Media vie tämän päivän ihmistä kun pässiä narussa, luomalla jatkuvia illuusioita, mitä tahdotaan esille nostaa. Myyminen on medialle tärkeintä vaikka viestinnän oikeellisuuden kuuluisi olla se ykkösasia.

Perusasiat, kuten terveyspalvelut ovat lakiin kirjattu, silti niistä pyritään eniten säästämään. Aivan kun säästämällä palvelusta, ihmiset voisivat paremmin. Viivyttely lisää jo olemassa olevia terveysongelmia sekä aiheuttaa paljon enemmän niitä kustannuksia, kun taas ennaltaehkäisevät palvelut ja viivytyksetön hoitoonpääsy, edesauttavat toipumista ja vähentävät erikoissairaanhoidon tarvetta. Jokseenkin tämä on tiedossa kaikilla, silti ei toimita sen mukaan.

Pääministeripuolueena meillä on nyt näytön paikka muuttaa tämä seikka ja lunastaa ne lupaukset mitä vaalityössä 2017 ja varmaan monta kertaa ennen sitä on luvattu. Ja pitää mielessä, että peruspalvuja kuten terveyspalveluja, pitää vahvistaa ei säästää niistä ja kun peruspalvelut ovat kunnossa voidaan niitä kehittää varmalta pohjalta siten, ettei palvelujen saatavuus ja tarjonta heikkene.

Yhteististä verovaroista kohdennetaan eri paikkoihin rahaa, kun jostain säästetään se laitetaan johonkin toiseen ja liian usein jonkun johtajatyypin ylisuureen palkkaan tai mitä nyt mediassa hehkutetaan milloinki tärkeämpänä asiana. Näillä yhteisillä rahoilla pitäisi sitä yhteistä hyvää lisätä, mitä nimenomaan julkiset palvelut ovat, ei yhden henkilön saldoa tai trendien mukaan mennä. Yhteisöllisyys kuuluu kaikille ja yhteisten asioiden hoito on etuoikeus jossa yhdenvertaisuuden edistäminen on syytä muistaa. 

 

31. elo, 2019

Ilmiö on sosiologinen media, joka popularisoi tutkimusta ja tarjoaa uusia tapoja ajatella yhteiskuntaa.

Tätä käytetään nyt joka paikassa, uusi tapa taas esittää asioita, kaikki kuvataan ilmiöinä. Uudet tavat ovat hyväksi, muttei sillä saa syrjäyttää sitä että asiat pitää tehdä, ei vain kuvata. 

29. elo, 2019

Tuleeko säästöjä, jos perustetaan päällikkövirkoja ja toisaalla lakkautetaan toimintoja, tuskin, lyövät poskelle toista ja kuntalainen maksaa laskun, jonka koostumista perustellaan hatarasti. Opettajia ja koulunkäynninohjaajia lisää ei päälliköitä. Milloin kuunnellaan alan ammattilaisia, vanhempia ja otetaan opiksi aiemmista virheistä? Sitä odotellessa!

Säästölinja jatkuu Hykyssä, summat senkun kasvavat, eikä kukaan avaa kuntalaiselle mistä moiset summat kertyvät tai miksi ei olla pysytty aiemmin sovituissa säästötoimenpiteissä, entä valvonta? Entä Hykyn edellisen hallituksen vastuu? Onko syy ollut siinä, että yhdellä sormella hoidetaan Hykyn asioita ja yhdeksällä muulla kaikkea muuta. 

Kuntalainen maksaa lystin heikentyneenä laatuna ja palvelujen poisottamisena sekä jonottamisen kasvamisena. Vähintäänkin pitää kuntalaisille kertoa, miten tähän on jouduttu. Olen yli kolme vuotta kirjoittanut, että Hyky tulee maksamaan kuntalaisille ja paljon eikä ostopalvelut ole edullisia, peruspalvelu ei kata kuin vähimmäispalvelun ja kaikki sen päälle on hinnoiteltu erikseen. Julkisia verovaroin tuotettuja palveluja ei pidä yhtiöittää. On jo dataa riittävästi sen tueksi eri puolilta maata, että omana tehty työ on edullisinta. 

Näissä muutoksissa vain niistä päättävät selviävät voittajina. Paljon hukattiin aikaa ja rahaa edellisen maan hallituksen sote-makusoppaan, mitä ei osattu kuin hämmentää.

Perusterveydenhuolto kuntoon, saadaan erikoissairaanhoidon kustannukset pienenemään, kun flunssa yms. lievät sairastumiset hoidettaisiin terveyskeskuksissa, onko se säästöä, että terveyskeskuksia lopetettaisiin, koska nyt jo lehtien mukaan ruuhkautunut Akuutti24 ruuhkautuisi lisää ja se on sitä rahaa vievää.

Yhteiskunnan kuuluu huolehtia kaikista jäsenistään, ei vain niistä kallispalkkaisista, jotka leijonanosan vievät budjeteista ja jotka lasketaan jatkuvasti alakanttiin, mikä ei taasen ole kuntalaisen näkökulmasta katsottuna oikein.

Markkinataloudessa missä elämme, kysyntä määrittää tarjonnan ja sitä kautta kustannusten nousun tai laskun. Sitä ei yksin joku yhtymä voi hillitä, tekijöitä liian monta. Kuntayhtymä voi sen sijaan panostaa ennaltaehkäseviin toimiin ja sitäkin kautta kustannuksiin, jotka ovat aina loppupäässä kalliimmat.

Työntekijöihin panostaminen kannattaa aina, niissä on yrityksen voimavara, kun osataan oikein johtaa. Esimiesten ja johtajiston määrää tulee tarkastella kriittisesti ja sitä kautta kustannuksiin voi vaikuttaa. Kestäviin tuotteisiin panostamalla säästö tulee pitkällä aikavälillä ja on siten kannattavaa.  Tilojen järkevä hyödyntäminen ja edelleenvuokraus/myynti, tyhjissä tiloissa on ylläpito kustannuksia. Toimintapojen tarkastelu ja muuttaminen voivat tuoda säästöä. Potilaslähtöisestä tulokulmasta säästöjä pitää hakea, ketkä ovat potilaan hoidon kannalta katsottuna tärkeimmät tekijät, niistä ei säästetä.

On kohtuullista kysyä, ovatko kalliit johtajasopimukset oikeudenmukaisia julkisen palvelun tuottajalla? Säästöjä saadaan, kun löytyy sitä rohkeutta tehdä niitä toimenpiteitä, mitä tilanne vaatii ja enkä tarkoita, että, poistetaan ne potilaan kannalta katsottuna, tekevät ydinhenkilöt.

 

 

5. kesä, 2019

No niin, valmiit ovat ministerien salkkujen jaot puolueiden kesken ja maassa rauha. Naiset hyvin edustettuina ja kärkihankkeet vaikuttavat lupaavilta. Jos jostain valittaisin niin asunnon korkovähennyksen poistamisesta, koska se koskettaa monia pienituloisia kiinteistön- ja asunnonomistajia, eikä tässäkään kohtaa tulonjako ole tasapuolinen sekä bensaveron korotuksesta. Onko valmiiksi jo varakkaiden pakko saada kaikki etuudet mitä eivät edes tarvitse, eikö voisi kohtuullistaa sitäkin. Haasteellista se olisi tietty koska perustuslaissa on se yhdenvertaisuus. Tosin se ei toteudu useinkaan huonompiosaisen hyväksi jo siitäkään syystä, ettei huonompiosainen jaksa taistella eikä ole samaa mahdollisuuttakaan käyttää erilaisia väyliä, kun hyväosaisilla, tämän muuttaisin.

Autoilijat joutuvat maksajan rooliin jälleen kerran, näin tietysti kannustetaan autottomuuteen, ilmasto kiittää. Tupakoittomuus, sokerittomuus ja absolutismi ovat kansalaisille asetettuja ykköstavoitteita tietysti, sen verta kalliiksi nämä nautintoaineet tulevat, matkailu Tallinnaan/Liuettuaankin avartaa. Säästyy niistä luopumisen myötä terveydenhoitokustannuksia yhteiskunnalta paljon. Samassa suhteessa ei tosin välttämättä, kuin tuloa valtiolle tulee, joten kun kaikki raitistuvat, ovat savuttomia eivätkä syö sokeria, täytyy keksiä uusia verotustapoja, joilla valtion kassaa kerrytetään.

Syrjäytymisen estäminen on ajatuksena todella hieno ja siihen pitäisikin päästä ja sitähän on moninaisin keinoin pyritty vuosikaudet estämään, pääsemättä, josko nyt tärppäisi. Köyhyyden estäminen, joka menee sukupolvelta toiselle, se pitää estää ehdottomasti ja koulutus on avain siihen nuorille ja tuleville sukupolville. Nykyisille ratkaisu on mm. työllistäminen, muutoin kun 9 euron päiväpalkalla tai ilmaistyöllä, joka ei muuta tee, kun siivoaa tilastoja. Tasapuolinen kouluttautumis- mahdollisuus tulotasosta ja ekonomisesta taustasta riippumatta, se on yhteiskuntamme pääomaa, jota meidän pitää kasvattaa ei leikata. Aikuiskoulutukseen varattua tukiaikaa pitää myös pidentää, se motivoi opiskelemaan.

Suomen EU:n komissaari ei ole ollut ikinä nainen, mistä ei kukaan ole varmaan hämmästynyt, kun miehille johtopaikat avautuvat aina helpommin, siitä syystä sukupuolikiintiöt on määritelty laissa. Itse olen sitä mieltä, että paras henkilö tähän hommaan pitäisi valita oli se mies tai nainen, toki on Suomelle olla eduksi eka, jolla on naiskomissaari eikä ko. henkilö ole todellakaan huono vaihtoehto vaan oikein asiansa osaava.

Hallitusohjelmassa parannetaan lapsiperheiden asemaa, päästäänkö aikaan ennen Sipilää, kun Sipilän hallitus leikkasi perheiltä ja lasten oikeuksia supistettiin paljonkin, kun he eivät voi äänestää, ei tarvitse mielistelläkään, voidaan ottaa surutta pois. Kysehän ei ole kuin meidän tulevaisuuden ihmisistä. Mitään ei saada lisää, vaan palautetaan poisotettuja jo aiemmin käytössä olleita tukia, etuuksia, käytäntöjä.

Perhevapaiden uudistus on hyvä asia, kunhan todellakin perheet saavat päättää kuka on lapsen kanssa kotona, se kun on fakta, että suurin osa miehistä ansaitsee enemmän kun naiset, joten ratkaisuthan perheessä tehdään toimeen tulemista ajatellen. Toisen asteen koulutuksen maksuttomuus on mahtava uudistus, erittäin tervetullut, niin pienituloisille kun yksinhuoltajillekin, jotka kamppailevat arjessa, miten selviävät normaaleista kuukausimenoista, puhumattakaan kalliista koulukirjoista ja muista tarvikkeista. Tämäkään ei hyvätuloisia hetkauta, lisää vain hyvätuloisten elintasoa.

Vähimmäismitoitus myös vanhustenhuollon lisäksi lastensuojelun henkilökuntaan on myös mahtava muutos, jota todella tarvitaan, yhteiskunnalle tulee erittäin kalliiksi tarpeellisetkin huostaanotot, painopiste ennaltaehkäisyssä. Paljon on hyvää hallitusohjelmassa ja joitain ei toivottaviakin, mutta kaikkeahan ei voi kukaan saada. Kokonaisuutena hallitusohjelma vaikuttaa jo nyt erittäin hyvältä, ellei mahtavalta varsinkin, kun verrataan edellisiin hallitusohjelmiin, nähtäväksi jää vain toteutuminen.

Satu Lehtola, sd, varavaltuutettu