Viimeisimmät pohdinnat..

2. syys, 2020

Parasta ennen päiväys mennyt 1.9.2020 ESS, UusiLahti ja Omalähiöön lähetetty

Elämä menee huimaa vauhtia kaikessa eteenpäin, digimaailmassa vielä huimempaa vauhtia, ei edes perässä pysytä ja sitä meille muun muassa terveydenhuoltoon sisään ajetaan hinnalla millä hyvänsä.

2018 päätetyn Lahden kaupungin johtamisjärjestelmän suunnitelmaa ei kuitenkaan päivitetä tämän päivän tasolle. Vuonna 2018 maailma makasi eri asennossa, jolloin päätettiin pormestarimalliin menosta, nyt Korona varjostaa jokapäiväistä leipäämme, jos tallainen ilmaus sallitaan ja myös johtamisjärjestelmien muutoksen ajankohta pitää päivittää tätä päivää vastaavaksi.

Tarvitaanko pormestari Lahteen? esitin pari vuotta sitten saman kysymyksen? Tampere 220000 asukasta, on aivan eri veropohjassa kuin Lahti, eikä sielläkään välttämättä olla niin tyytyväisiä malliin. Pääakaupunkiseutu 1,6 miljoonaa ihmistä, aivan eri kategoriaan kuuluva alue, myös Koronan suhteen. Ei voi niitä Lahteen verrata. Esim. Kuopiossa on päädytty aivan eri ratkaisuun, mihin kuntalaiset ovat tyytyväisiä, sieltä ei mallia kuitenkaan ole otettu.

Lahdessa ollaan budjetin laadinnassa mittavia säästöjä tekemässä jokaiseen toimialaan ja toimialoissa tehtävät leikkaukset ovat suoraan kytköksissä kuntalaisiin. Viimeinen mitä tarvitaan mielestäni tässä ajassa, on kallis johtamisjärjestelmän muutos. Kun näkymä on veronkorotukset, leikkaukset, palvelujen saatavuuden heikennys, työttömyyden kasvu ja verotulojen heikennys, verorahojen ohjaaminen yksityiselle toimijalle perusterveyden palveluissa, kaikesta tinkiminen. Ei ole oikea aika mielestäni johtamisjärjestelmän muutokseen.

Kaikkia tapahtumia on siirretty tämän tiukan, Koronastakin johtuvan taloudellisen tilanteen takia, vaikkakin on nähtävissä mitä taloudellisia seuraamuksia siitä on tullut, niin yrityksille kuin kuntalaisille. Mielestäni voidaan johtamisjärjestelmien muuttamisesta käydä uudenlaista keskustelua seuraavalla vaalikaudella 2024 kun näemme miten maailma makaa, kun olemme päässeet turvallisesti eteenpäin Koronasta ja ehkä talousnäkymämme ovat parantuneet.

Demokratiassa pitää kuulua kansan ääni ja jos siitä huolimatta ajetaan asioita härkäpäisesti lävitse, vaikkei siihen ole rahaakaan, toimitaan kaksinaismoralistisesti ja siihen kimppaan itse en lähde. Esitän että, johtamisjärjestelmän uudistamisesta toistaiseksi luovutaan, kunnes Päijät-Hämeen taloudellinen tilanne paranee oleellisesti ja yhteiskunnassamme vallitseva Koronatilanne on siten selätetty, jotta voimme jonkinlaiseen normaaliin palautua.

 

Satu Lehtola, sd, kaupunginvaltuuston varavaltuutettu

18. elo, 2020

 

Uskotko aina mainoksiin ja niihin lupauksiin mitä mainoksissa luvataan? Monestiko olet huomannut ostaessasi jotain, todella uutta hienoa ja juuri sinulle kohdennettua tuotetta, se onkin aivan jotain muuta, kun mitä esitetään. Pettymys on suuri ja harmistuksesta kestää kauan toipua, puhumattakaan rahojen menetyksestä.

Samaa keinoa käytetään markkinoidessa tätä terveydenhuollon peruspalvelujen saatavuutta ja tavoitettavuutta. Maalaisjärjellä voidaan ajatella, että jos nyt on lääkäreistä pulaa ja samat lääkärithän toimivat sekä julkisella että yksityisellä, niin kuinkas ne lisääntyvät sitten, kun verovaroin tuotetut perusterveyspalvelut on yksityistetty? Digipalvelujen osaamisen lisääminen on esitetty yhdeksi yksityistämisen syyksi minkä niin ikään veronmaksaja maksaa kaikki siihen ostettavat sovellukset, digiosaamista voidaan ihan ilman yhteisyritystä ostaa ja niin tehdään koko ajan.

Ei siis pääse lääkäriin fyysisesti paremmin, vaan saa yhteyden lääkärin/hoitajan kanssa jos osaa käyttää sovellusta tai ylipäätään tablettia tai tietokonetta ja saa niihin ladattua oikean sovelluksen minkä kautta hoitavaan tahoon yhteyden siis saa. Kaikki mummot ja vaarit varmaan tämän osaavat. Yksi lääkärihän voi diginä hoitaa paljon enempi potilaita, kun fyysisen vastaanoton kautta. Ei tarvita tiloja vaan lääkärit voivat ottaa potilaat vastaan, vaikka kotona. Tästä säästöä tulossa, vaikkei hankkeessa säästöä haeta.

Tässä iänikuisessa väännössähän ei ole kyse palvelujen saatavuudesta kokonaisuudessaan vaan siitä, että markkinatalouden maailmassa, tässä voitontavoittelussa loppuu julkiselta rahat, kun pitää olla kymmenen esimiehen ja päällikön virat? Heille maksetaan papereiden siirtelystä, ei suinkaan osaamisesta. Niin pitää etsiä tehokkaasti keinoja, jottei hoidettavat saa palvelua, joka verovaroin kuuluisi tuottaa.

Jokainen palveluntarjoaja ja yrittäjä haluaa voiton, on selvää, että loppukäyttäjän eli veronmaksajan, lasku on suuri. Kun yksityiselle annetaan valta ja vastuu terveyspalvelujen tuottamisesta, siirtää se maksuvastuun kuluttajalle mitä suurimmassa määrin. He, joilla on rahaa, saavat hoitoa ja jolla ei, jää ilman.

Perusterveydenhuollon kautta lähtökohtaisesti erikoissairaanhoitoon lähetetään, visioin, että jatkossa tulee olemaan todella haasteellista päästä erikoissairaanhoitoon, kun se ei onnistu juuri nytkään. Mikä on estänyt Lahdessa oman perusterveydenhuollon kehittämisen ja tuottamisen? Lääkäripula ja raha? Nyt ne ovat siis kummasti lisääntyneet. 700 miljoonaa, sanoisin että todella hyvä diili Mehiläiselle ja veronmaksajien pussista. Tämähän on sen tahon tahtotila, joilla sitä rahaa on ja voivat palvelunsa nytkin ostaa.

Yhtymä on Etelä-Suomen Sanomien mukaan säästänyt niin paljon tässä Koronan ilmaantumisen jälkeen, että on melkein plus miinus nolla tilanteessa. Se on hyvä tilanne julkisten palvelujen ollessa kyseessä. kun on tiedossa, ettei julkisen sitä voittoa tarvitse tuottaa. Mistä säästö on siis kertynyt? Ei ole tehty leikkauksia, ei ole potilaat päässeet vastaanotolle, kun on Korona. Henkilöstöä lomautettu, ajettu toiminta alas, joten säästöä tullut sen myötä. Yhteenveto, kun ei hoideta, tulee säästöä, mutta mihin ne säästöt käytetään?

Verovarat kuuluu käyttää veronmaksajien hyväksi, sen niiden tarkoitus, jotenkin tuppaa unohtumaan tässä voitontavoittelussa.

Kun ei tarjota palvelua, ei ole menoja paitsi hallinnossa, nehän eivät tietysti ole varsinaisia menoja vaan välttämättömiä, väittää mainospuhuja. Taas viedään pässiä narussa, meitä kuntalaisia.

Koronan aiheuttamat verotulojen vähennykset puhuttavat ja näkyvät veronkorotuksina ja monenlaisina heikennyksinä, mikä oli tiedossa jo maaliskuussa, että näin tulee käymään, on syy leikata lisää ja budjettikeskustelussa on jo lista leikkauksista.

Aikuiskoulutustuesta luopuminen, työttömyysturvan heikennykset, eläkeputkesta luopuminen, näillä Suomi nousuun, työllisyyshän siinä kasvaa, kun ei eläkeputkeen pääse, paitsi ettei työpaikat näin lisäänny. Yritystuista ei kyllä leikata vaikkeivat palkkaisi ketään ja lisäisi työllisyyttä. Esitän, että ne yritykset, joille tukia maksetaan, siirtävät tuotantonsa takaisin Suomeen, se jos mikä on hyvä keino lisätä työllisyyttä ja työllistää suomalainen.

Satu Lehtola, sd, kaupunginvaltuuston varavaltuutettu

 

 

17. kesä, 2020

Kun ei voida suoraan yksityistää verovaroin tuotettuja julkisia terveyspalveluja, perustetaan Yhteisyritys, missä toisena osapuolena on kunnat 49 % äänioikeudella ja toisella puolella Osakeyhtiö 51 % äänioikeudella, missä useampi sijoittajaomistaja taustalla. Suurimpana omistajana on kansainvälinen sijoitusrahasto CVC Capital Partners 57 % osuudella jenkkiomistuksessa, muut omistajat LähiTapiola-ryhmä 20 %Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma8 %Valtion Eläkerahasto (VER)5 %Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen4 %Apteekkien Eläkekassa 0,6 %Valion Eläkekassa 0,4 %Muut sijoittajat ja yksityishenkilöt yhteensä 4 %

Päätösvalta on osakeyhtiön hallituksella, joka noudattaa sitä mitä Osakeyhtiölaissa sanotaan, toimii yhtiön edun mukaisesti. Julkisten palvelujen päätösten avoimuus päättyy siihen puhumattakaan hankintojen kilpailuttamisesta. Digipalveluita voidaan ostaa ja ostetaan nytkin, eikä tässä mallissa niitä omisteta nytkään, vaan omistaja on yksityinen kumppani ja kalliiksi ne tulee. Hintalappu on kaikella. Yhtiön perustaminen ja hallinto maksavat, kyllä verorahat taatusti sijoittajille kelpaa, terveys on tuottavaa bisnestä.

Toki voidaan yksilöidä erilaisia asioita ja panna paperille sopimuksen muotoon, toinen asia on oikeuden tulkinta, pakottavan lainsäädännön ehto on mitätön. Veronmaksajat maksaisivat oikeudenkäyntikulut, eivätkä oikeudenkäyntikulut ole halpaa lystiä lainkaan, puhumattakaan siitä, että oikeudenkäynnit kestävät vuosia ja verorahaa mitä kuntalaisten palvelujen parantamiseen voisi laittaa, palaa hukkaan. Mihin kaikkeen onkaan varaa, muttei tuottaa niitä palveluja kuntalaiselle.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja yksityisen palveluntuottajan terveydenhuollon peruspalvelujen tuottamisen yhteisyritys on vain keino yksityistää verovaroin tuotettuja julkisia palveluja, joiden tehtävä on tuottaa palveluja veronmaksajille ei VOITTOA. Osakeyhtiölain mukaisesti Oy:ssä toimitaan ja Oy:n tehtävä on tuottaa voittoa ja jolla enemmistö osakkeista päättää.

Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma, sitä pitää kaikkien sietää päivittäin. Epävarmuudesta jatkuva median muistuttaminen, on ihmisten ohjailemista. Siten myös markkinataloutta ohjaillaan ja osa hyötyy valtavasti, toiset putoavat pelistä, mikä on tarkoituskin. Jatkuvaa pelolla ja epävarmuudella ohjailemista tulee median välityksellä päivittäin. Tässä on iso markkinarako, näin päästään haluttuihin lopputuloksiin, kun pelotellaan kaikki pysymään omissa kodeissaan tai oloissaan ja puuhaillaan taustalla jälkeenpäin ei voida, kun valittaa ja turhaan. Koronalla saatiin markkinat haluttuun suuntaan ja nyt odotellaan toista aaltoa, jonka tulo on vähintäänkin epävarmaa, joskaan ei toivottavaa. Julkiset terveyspalvelut ovat sitä ihmisten terveydestä välittämistä, jota kuuluu tehdä koko ajan ei vain Koronan aikaan.

Johtamisjärjestelmiä muutetaan ja hallintokulut kasvavat jälleen, mikä on palveluntuottamiseen tarkoitetusta pois ja jos johtaminen muuttuu paremmaksi järjestelmää muutettaessa, niin sillä ajatuksella muutetaan kaikki järjestelmät ja sitten on kaikki hyvin. Kuitenkin se on  ihminen, joka johtaa eikä se järjestelmää muutettaessa parane, jollei se ihminen, osaa/kykene johtamaan oikein, todellakin epävarmuus siitä miten johtamisjärjestelmiä muutettaessa tulee käymään, on päivittäistä sekin.

Ylen tietojen mukaan komissio esittäisi 400 - 800 miljardin euron yhteistä velkaa, jolla kasvatettaisiin EU:n budjettia. Velasta vastaisivat jäsenmaat samassa suhteessa kuin niiden bruttokansantuote on EU:n bkt:sta. Koko EU on paisunut mahdottomaksi hoitaa ja on joillekin huonosti talouttaan hoitaneille maille vain tasku mistä rahaa nyppiä ilman maksuvelvoitetta.

Erotaan EU:sta, ollaan FEXIT. Onko järkeä maksaa muiden maiden velkoja koko ajan tai ylläpitää valtavia kustannuksia imeviä hallintoja, joiden päätöksentekokyky ei ole joustava, vaikka sitä joustavuutta työntekijöiltä vaaditaankin.

Tätä rikkaan ja köyhän taistoa on käyty kautta historian ja epävarmuus sen loppumisesta on taatusti varmaa.

Satu Lehtola, kaupunginvaltuuston varavaltuutettu, sd

10. touko, 2020

Ei tullut kunta-alan TES pöydässä ratkaisua 30.4.20 ja olemassa olevin työsuhde-ehdoin mennään edelleen, onneksi sentään 30 % lomarahaleikkaus poistui vuodenvaihteessa, kun oli erillinen sopimus siitä tehty. Tosin pidempään lomautetut eivät vuosilomarahastaan pääse nauttimaan. Kaikki naisvaltaiset alat ansaitsevat taatusti palkankorotuksensa ja ilman muuta hienoa työtä eturintamassa tekevät sairaanhoitajat ja lähihoitajat.

Sairaanhoitajia ja lähihoitajia, kuten kaikkia muitakin ammattiryhmiä, keitä sairaaloissa on töissä, tarvitaan ja jokaisella on oma tärkeä roolinsa kunnan organisaatiossa. Laitoshuoltajan roolin merkityksen tärkeys on Koronan aikana nähty ja niin tulee nähdä sairaanhoitajien ja lähihoitajienkin työn merkitys. Suomessa vain osoitetaan nurinkurisesti, aivan kun näitä ns. kutsumustöitä tekevät eivät olisi ansainneet palkankorotusta ja päästä eroon Kiky-ilmaistunneista, millä jo arvostusta työntekijälle osoitetaan. Hoitoalan palkat ovat muualla globaalissa maailmassamme eri luokkaa, ihan Euroopassakin, vaikka samassa veneessä soudetaankin ei palkka ja arvostus jakaudu globaalisti. Saahan todellakin kutsumustyötä tekevät lääkäritkin palkankorotuksensa.

Hoitajat ja muut kuntien työntekijät tekevät arvokasta työtä yhteiskunnan jäsenten hyväksi ja jokainen on tarpeellinen. Onko meillä varaa olla maksamatta siitä? EI ole, kohta ei ole hoitajia eikä hoitoalan ammattitaitoa saada hetkessä. Ei ole työntekijän etu eikä syy yhteiskunnassa vallitseva Korona tilanne, josta ei katastrofia ennusteista huolimatta syntynyt, eikä Korona ennusteista huolimatta kaatanut terveydenhuoltoamme, eikä kukaan varmasti tulevaa tiedä.

Paljon työttömyyttä ja lomautuksia sekä konkursseja sen sijaan on Korona aiheuttanut, nousu tästä kestää kauan ja vaikuttaa perheissä pitkään, riippuen tukipakettien kohdistumisesta. Vaikkei epidemiaa tullut poikkeustilaan vedoten estetään mahdolliset työntekijäpuolen toimet, kun ei saa kokoontua kesälläkään yli 500 ihmistä. Valmiiksi jo ennustetaan epidemian synty syksyllä, näin Perustuslaissa määritelty kokoontumisoikeus ei toteudu silloinkaan.

Osaava, ammattitaitoinen ja hyvinvoiva henkilöstö on yrityksen myös paras pääoma, kunta-alallakin. Paras työnantaja pitää huolen työhyvinvoinnin toteutumisesta, kunnollisesta palkkauksesta ja muista työsuhteen eduista, kaikille työntekijöille ei vain osalle. TES-neuvotteluissa unohtuu aina tämä, sitä toistetaan vain näön vuoksi.

Työnantajalle annetaan paljon pelivaraa nyt ja se on huolestuttavaa, kun samalla valmistellaan Julkisten terveyspalvelujen yksityistämistä. Kuluttajahinnat nousivat jo vuoden alussa, kuten joka vuosi, mikä palkassa näkyi heti ja mitä kauemmin tämä jatkuu sen kauemmin, pienipalkkaisen kuntatyöntekijän ostovoima pysyy pienenä. Yksityistämisen myötä hinnat jatkavat nousemistaan. Kuka selviää jatkossa kaikista maksuista, jollei palkka ole suhteutettu hintojen nousuun. Vähintäänkin ihmeellistä on se, että KVTES on se kulmakivi, jonka paikoilleen asettaminen tuntuu haastavalta aina.

Palkankorotukset ovat arvostuksen antoa työntekijällä ihan kaikilla aloilla ja nousee Suomen talouskin nopeammin, kun ostovoimaa lisätään. Yhteisöllisyyttä on huudettu tässä Koronan aikaan joka suunnasta, missä se on se yhteisöllisyys, kun pitäisi arvokkaasta ja vastuullisesta työstä kohtuullinen korvaus maksaa? Onhan nyt miljardeittain tuettu voitollisia yrityksiäkin, miksei erinomaisia kunta-alan työntekijöitä.

Nyt ei ole vastakkain asettelun aika kuten; Pääministeri Sanna Marin Ja Presidentti Sauli Niinistö sanovat.

Pidetään yhtä palkkaneuvottelujenkin suhteen, kun kerran samassa veneessä soudetaan.

 

Satu Lehtola, sd, Lahden kaupunginvaltuuston varavaltuutettu

26. huhti, 2020

Ei tullut hirveää sairastuneiden määrää, mikä on toki hyvä asia, vaikka ihan hirveitä lukuja povattiin maaliskuussa. Kaikissa maissa on eri väestön määrä ja erilainen terveydenhuolto, mitkä tässä pelottelussa sopivasti jätettiin kertomatta. Hyvin on myös jaettu rahaa omaan ja ystävien yrityksiin sekä nimitetty ties millä pätevyydellä ihmisiä virkoihin, sillä aikaa kun kansa on laitettu koteihin. 

Purkamisen aika olisi ollut jo, nyt on aiheutettu valtavasti työttömyyttä, lomautuksia, konkursseja ja otettu valtion velkaa paljon. Jokainen EU maakin lähtökohtaisesti vastaa omista veloistaan tai kansalaiset viime kädessä. Helikopterirahasta voisi olla joku hyöty.

Iltalehden ja salkunrakentajan mukaan:

Esillä on ollut kaksi toisistaan poikkeavaa mallia siitä, miten helikopteriraha käytännössä toteutettaisiin.

Ensimmäisessä mallissa keskuspankki voisi jakaa rahaa vastikkeetta suoraan kaikkien kansalaisten käyttöön. Näin keskuspankki maksaisi tietyn summan esimerkiksi pankkitilille. Tämä malli on ajatuksena esimerkiksi QE4people-kampanjassa, jossa joukko euroalueen kansalaisjärjestöjä ja ekonomisteja vaatii EKP:tä muuttamaan elvytystoimiaan niin, että ne palvelisivat kansalaisia.
 
Toisessa mallissa keskuspankki rahoittaisi valtioita ilman takaisinmaksuvelvotteita. Kansalaiset hyötyisivät helikopterirahasta näin tulonsiirtoina tai veronkevennyksinä.

– Valtio voisi shokkiluonteisesti alentaa tuloverotusta esimerkiksi yhdeksi vuodeksi, kuvailee taloustieteen professori Juha Junttila Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Finanssikriisin jälkeen keskuspankit ovat joutuneet ottamaan käyttöön poikkeuksellisia keinoja talouksien elvyttämiseksi ja inflaation kiihdyttämiseksi.

2.3.20 Kenties järein väline, eli helikopteriraha on nyt otettu käyttöön Hongkongissa. South China Moring Post -sivuston mukaan Hongkongin valtiovarainministeriö otti helikopterirahan käyttöön, jotta se voisi ehkäistä mahdollisen taantuman koronaviruksen leviämisen ja protestien vuoksi.

Helikopteriraha on kuuluisan amerikkalaisen taloustieteilijän, Milton Friedmanin idea. Se tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että keskuspankin rahoituksella valtio antaa rahaa kansalaisten käyttöön esimerkiksi laajan veronalennuksen kautta. Friedman on taloustieteen monetaristisen koulukunnan oppi-isä, ja monetarismin mukaan rahanjaon pitäisi kiihdyttää inflaatiota vuodevarmasti.

Joka tapauksessa velan määrä kasvaa mitä kauemmin rajoituksia pidetään. Tiedossa on jo uusi viruksen ennuste syksylle, että piikki tulee sitten siellä, mikäli siihen uskoo, voidaan ainenkin taas puuhailla taustalla ja kansalaisen velka kasvaa.  

Työllisyyden piti kasvaa 75% toisin valitettavasti kävi, työttömyys kasvaa ja perheiden ahdinko kasvaa ja siinä ei yhteisöllisyyden perään huutaminen auta ja että selvitään tästä yhdessä, jollei todella myös yksilöä tueta tässä kriisissä, mitä minä eritoten peräänkuulutan.