7. heinä, 2017

Vetovoimainen kunta 30.6.17

Tämän kirjoitukseni lähetin ESS ja Omalähiöön 30.6.2017, kirjoitusta ei ole vielä julkaistu ESS ja Omalähiö on lomalla heinäkuun, joten julkaisen sen viikon odottelun jälkeen kotisivullani. Tämä on sitä sananvapautta Lahdessa.

 

30.6.2017 13:25LähettäjäSatu LehtolaVastaanottajalukijalta@ess.fi Liitteet


Hei
Mielipiteeni
 

Toimivat julkiset palvelut kunnan vetovoimaisin tekijä!

Lahdessa, kuten myös valtakunnallisesti, on pitkän aikaa ollut menossa julkisten palvelujen alasajo. Väitetään, että julkisten palvelujen osakeyhtiöiksi muuttaminen olisi vastaus mm. terveydenhoitopalvelujen parantumiseen, vaikka se on perustuslain vastaista eikä vähennä eriarvoisuutta. Sen sijaan, että kehitettäisiin verovaroin tuotettuja palveluja, joihin vain köyhällä on varaa ja oikeus veronmaksajana, niin halutaan voittoja, joita tosin ei voi taata kukaan, kun se riippuu taas kysynnästä ja tarjonnasta. Mikäli palvelujen tarjoajia on paljon, ei tule voittoja kunnalliselle yhtiöllekään vaan kaikki häviävät, ellei sovita hintatasoa, mikä on taas Kilpailulain 5 § vastaista. Eikä yhtiöittäminen ole kuntalaisen etu. Hinnat nousevat samalle tasolle kuin yksityisen palveluntarjoajan. Budjetti mikä kuntalaisen osaksi on laskettu, ei takaa hoitoon pääsyä sen nopeammin kuin aiemminkaan.

Markkinataloudessa tarjonta, kun ylittää kysynnän, näkyy se sekä hinnoissa että laadussa, eikä voittoa saada, kuten on budjetoitu. Mikä ensimmäiseksi lisääntyy, on työttömyys, kun osakeyhtiöistä karsitaan kuluja. Kunta ei voi mennä konkurssiin eikä siis kunnan tuottamat palvelut, mutta Oy voi mennä konkurssiin ja siihen sijoitetut rahat sen myötä häviää ja kuntalainen maksaa. Näinhän on käynyt muutamalle kunnan omistamalle Oy:lle jo Lahdessa. Osakeyhtiöt tavoittelevat voittoa ja lähtökohtaisesti pitää palvelujen hinta olla sitä luokkaa, että voittoa saadaan. Kunnan tehtävä ei ole voittoa tuottaa vaan verovaroilla tuotettuja palveluja kuntalaiselle.

Kunta on juuri niin vetovoimainen, kun sen palvelut ovat. Ne pariskunnat ja perheet, jotka vielä lapsia tekevät, varmasti pohtivat juuri eniten; mitä palveluja kunta kuntalaisilleen tarjoaa, miettiessään mahdollista muuttamista Lahteen. Onko täällä turvalliset ja terveet koulut, missä kiusaamiselle on asetettu nollatoleranssi tai miten on terveys- ja sosiaalipalvelujen laita? Kuinka nopeasti pääsee hoitoon tai jos jäät työttömäksi niin miten pian saat sosiaalipalveluista apua?

Kulttuuripalvelut jotka ovat tärkeää mielen ja sielunravintoa sekä eritoten liikuntapalvelut ovat erittäin tärkeitä, koska sen ovat suorassa yhteydessä terveyteen ja hyvinvointiin. Opiskelumahdollisuudet liittyvät koko lailla ihmisen koko elinkaareen ja niin ikään lisäävät kunnan vetovoimaisuutta. Tonttien hintatasolla, kiinteistöveron suuruudella, joka ei ole tasa-arvoinen vero vaan verottaa kiinteistöjen omistajia, tulotasosta riippumatta yhtä paljon, eivätkä tulot ole samassa suhteessa kiinteistöjen omistajilla, sekä muilla omakotirakentamiseen liittyvillä palveluilla on suuri merkitys muuttoa kuntaan miettiessä.

Muuttaako kukaan kuntaan, joka tarjoaa palveluja, joista maksetaan kahdesti? Verovaroin tuotettujen palvelujen tarjonta, ennaltaehkäisevä asiakaskeskeisyys, segmentointi ovat kunnan vetovoimista no 1. Ottaen huomioon, että iso osa kuntalaisista ei ole suurituloisia vaan tavallisia veronmaksajia, joiden ansiotulotasoa erilaiset palkanheikennykset alentavat.

Sekä terveys- ja sosiaalipalveluissa kuin varhaiskasvatuspalveluissa ovat lapsiperheet isoimpia käyttäjäryhmiä ja niin pitäisi olla kulttuuri- ja liikuntapalveluissakin, joskin rahan puute ja harrastusten kalleus ovat esteenä. Vanhukset ohittavat ehkä lapsiperheet terveyspalvelujen käyttäjäryhmänä ja ovat veroina palvelusta maksaneet vuosikymmeniä, siis ansainneet palvelun moninkertaisesti. Kummallakaan kohderyhmällä ei ole rahaa yltiöpäisesti käytettävissään.

Niillä on joiden vuositulot ovat yli 100 000€, mikä tekee reilu 8000 euron kuukausipalkan, on mahdollisuus vaihtaa palvelujen tuottajaa tai ostaa palveluja mistä ja miten usein haluaa. Tunnutaan vain unohtavan, ettei kaikilla ole tuon suuruiset tulot, joten omista lähtökohdistaan, kun kunnan palvelujen vetovoimaisuutta pohtii olisi syytä huomioida kyseinen seikka.  Kunta on juuri niin vetovoimainen, kun sen tuottamat palvelut ovat eikä Oy:ksi muuttaminen ole vetovoimaisuutta lisäävä tekijä, vaan millaista palvelua kuluttaja eli kuntalainen maksamillaan verovaroillaan saa.

Satu Lehtola, sd

tradenomi-opiskelija