Sote, Maku ja pormestari, tarvitaanko niitä?

 

Miksi Sote on saatava maaliin? tai maakuntamalli? Kenen maalista siinä on kyse? Onko kaikessa vain sillä väliä mitä muutama yksittäinen ihminen ovat sopineet omista lähtökohdistaan katsoen? Mihin jäänyt kansalaisen etu?

Kaikessa on kyse vaan siitä saako hallitus ja pääministeri säilyttää kasvonsa ja mitkä ne kasvot ovat? kun niitä on niin montaa, kuin on tahoja, minne kumartaa ja uskottavuus on siltä porukalta mennyt jo ajat sitten. Onko nämä ns. uudistukset veronmaksajan etu millään lailla? tai lisääkö nämä uudistukset tai oikeammin heikennykset kansalaisten hyvinvointia tai palvelujen saatavuutta? tai päätöksenteon läpinäkyvyyttä. Uhkailua, kontrollointia ja pelolla hallintaa on vain lisätty joka tasolla ja suorittava taho nääntyy työn ääreen.

Huolimatta yhden, jos toisenkin professori/tutkijan/asiantuntijan tutkimuksen perusteella, unohtamatta maalaisjärkeä, on todettu muutosten tulevan kaikille kalliimmaksi ja eriarvoistavammaksi eikä tuovan kuntalaiselle helpotusta hoitoon pääsyyn, saati palvelumaksuihin, jotka vain nousevat lisää markkinavetoisessa taloudessa, saati parannusta kansalaisten yhdenvertaiseen asemaan palvelujen saannin suhteen.

Toisin sanoen kansalainen maksaa veroissa ja palvelumaksuissa monin kertaisesti saamansa palvelun ja ne kenellä sitä rahaa on pystyvät maksamaan ja ne keillä ei ole eivät saa hoitoa sellaisessa inhimillisessä ajassa, jolla terveyttä ja hyvinvointia ylläpidetään.

Kaikki jo tehdyt uudistukset ovat tulleet maksamaan paljon ja aiheuttaneet lukemattomia työtunteja lisää esimerkkinä kalliit ja huonot potilastietojärjestelmät, jotka eivät toimi kunnolla ja se kaikki on ollut palvelujen tuottamisesta pois.

Neuvotellut palkankorotukset saadaan 1.5. lukien mutta on syöty jo nousseissa kuluttajan hinnoissa, koska yrittäjän kuuluu saada voittoa, joten työntekijälle jää jälleen luu käteen, milloin on työntekijän tai kansalaisen vuoro saada voittoa?  Samalla ajatusmallilla mennään maakuntamalliin ja sotemalliin ja pyritään muuttamaan johtamisjärjestelmiä, muutostahan ei voida taata, koska samat ihmiset ovat päätöksenteossa joka paikassa. Pisteenä Iin päälle yritetään muokata lakeja ja kovalla kiireellä, maailmanloppu kun vähintään tulossa. Näin hyvinvoinnin alasajo jatkuu.

Uskomatonta, että tallainen touhu on Suomessa, jossa pitäisi olla demokratia eli kansanvalta, on mahdollista. Ai niin meillä on siis edustuksellinen demokratia ja päättäjät valitaan äänestämällä, minkä valitettavan moni jättää tekemättä, kun ei tiedä kenet äänestäisi, onko kukaan toistaan parempi vaihtoehto? Politiikan negatiivisyyteen on siellä esillä olevat henkilöt vaikuttaneet. Mikäli hyvin käy tänä syksynä on uudet eduskuntavaalit, jos näitä Sote ja -maakuntamalli ulostuloja tulee lisää, ellei, niin viimeistään keväällä 2019, jolloin voi tosin olla monen veronmaksajan/kuntalaisen kannalta katsottuna myöhäistä.

Maakuntavaalit ovat mahdollisesti lokakuussa ja niihin vaaleihin pitää voida osallistua myös ne, ketkä eivät ole vielä valtuutettuja tai kansanedustajia, ettei tule sitä monen pallin syndroomaa. Meillä kenelläkään, kun ei ole enempää tunteja vuorokaudessa kun 24 eikä kukaan vielä toistaiseksi voi olla kolmessa paikassa yhtä aikaa vaikka olisi saanut miten monta kansalaisen ääntä aiemmin.  

Lahti teki hyvää tulosta ja se raha pitää laittaa kuntaiselle tuotettujen palvelujen parantamiseen.

 

Satu Lehtola, sd